Henri de Hemptinne: "Samen bouwen aan de mobiliteit van morgen"

19/03/2025

TRAXIO Magazine: Waarom hebt u zich kandidaat gesteld voor het voorzitterschap van TRAXIO?

Henri de Hemptinne: “Door mijn carrière in de automobielsector heb ik een brede ervaring opgedaan in de verkoop van auto's, carrosserie en verhuur. Deze globale visie, gekoppeld aan mijn tweetaligheid, is een grote troef om een nationale federatie zoals de onze te leiden. Ik ben altijd erg begaan geweest met sociale kwesties en ik denk dat we als werkgeversorganisatie veel kunnen doen. Het is onze rol de rechten en behoeften van bedrijven te verdedigen, maar dit moet gebeuren in een constructieve dialoog met de vakbonden. Dit is een aanpak die het verdient om versterkt te worden bij TRAXIO, omdat deze de laatste tijd minder werd benadrukt.”

Een veelzijdige federatie

TRAXIO Magazine: TRAXIO wordt vaak gezien als een organisatie die zich vooral richt op werkgeverslobby. Hoe ziet u deze rol?

Henri de Hemptinne: “Lobbyen is essentieel voor alles wat met mobiliteit te maken heeft, of het nu gaat om fietsen, motoren, auto's of bedrijfswagens. Maar we moeten op de hoogte blijven van de huidige zorgen, vooral op milieugebied. Onze missie is de beste oplossingen te vinden voor alle soorten reizen. Ecologie heeft een belangrijke plaats ingenomen in onze maatschappij en het is cruciaal dat onze sector deze trend volledig omarmt. We kunnen niet meer op dezelfde manier over mobiliteit denken als 20 jaar geleden. We moeten onze modellen, onze diensten en onze aanpak herzien om de milieu-uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd de economische levensvatbaarheid van onze bedrijven te behouden. Het is een delicaat evenwicht, maar noodzakelijk.”

TRAXIO Magazine: Hoe beheert u de diversiteit van de spelers die door TRAXIO worden vertegenwoordigd, naast FEBIAC en Renta?

Henri de Hemptinne: “Het is een stimulerende uitdaging om dealers, onafhankelijke garages, carrosseriebouwers en andere spelers in de mobiliteitssector samen te brengen. Deze diversiteit is onze kracht. Terwijl de verkoop van een voertuig vaak het startpunt is, draait er een heel ecosysteem omheen: onderhoud, onderdelen, uitrusting enz. Het is van cruciaal belang deze verschillende activiteiten met één stem te verdedigen, ook al betekent dit soms dat we uiteenlopende belangen moeten behartigen. Onze overeenkomsten wegen veel zwaarder dan onze verschillen. De complementariteit van onze leden is een troef die ons in staat stelt een globale en coherente visie op de sector te hebben. Deze diversiteit geeft ons ook meer legitimiteit bij overheden, aangezien we de hele waardeketen van mobiliteit vertegenwoordigen.”

Verbeterde communicatie

TRAXIO Magazine: Is deze aanpak in lijn met TRAXIO 2.0?

Henri de Hemptinne: “Absoluut. Met mijn voorganger hebben we TRAXIO geherstructureerd om het professioneler te maken, met name door over te stappen van een Raad van Bestuur van 26 personen naar een efficiëntere structuur. Deze nieuwe organisatie moet nu haar draai vinden en haar tradities opbouwen. Ons doel is niet de macht te concentreren, maar de verschillende sectoren die we vertegenwoordigen zo goed mogelijk te verdedigen. Deze transformatie was nodig om onze federatie aan te passen aan de huidige en toekomstige uitdagingen. Ze zal ons in staat stellen responsiever en effectiever te zijn in onze acties, terwijl we een eerlijke vertegenwoordiging van al onze leden behouden.”

TRAXIO Magazine: Hoe ziet u de interactie tussen TRAXIO en zijn leden?

Henri de Hemptinne: “De uitwisseling moet in beide richtingen optimaal zijn. Het is onze rol onze expertise ten dienste te stellen van onze leden, maar we hebben hen nodig om ons te vertellen wat er echt gebeurt op het terrein. Hun actieve deelname, vooral door te reageren op onze enquêtes, is essentieel als we hun behoeften willen begrijpen en de juiste beslissingen willen nemen. Deze tweerichtingscommunicatie is de sleutel tot onze doeltreffendheid. Wanneer we een mailing naar een professional sturen, is het cruciaal dat hij of zij de tijd neemt om te antwoorden. Deze feedback helpt ons de dagelijkse realiteit beter te begrijpen, te anticiperen op nieuwe problemen en onze acties dienovereenkomstig aan te passen. Het is deze constante dialoog die ons in staat stelt relevant te zijn in wat we doen.”

Ambitieuze doelstellingen

TRAXIO Magazine: Hoe ziet u de relaties met andere werkgeversfederaties?

Henri de Hemptinne: “Sommige kwesties, zoals technische inspecties, vallen uitsluitend binnen ons vakgebied. Maar als het gaat om fiscale of sociale kwesties, is overleg met het VBO, VOKA, UWE, UNIZO of UCM essentieel om onze aanpak te optimaliseren en onze boodschap aan de regeringen over te brengen. Deze samenwerking is des te belangrijker omdat veel kwesties buiten het strikte kader van mobiliteit vallen. We moeten kunnen coördineren, zodat we met één stem spreken over de belangrijkste kwesties die een impact hebben op de hele bedrijfswereld. Het is deze eenheid die ons echt slagkracht geeft in discussies met de autoriteiten.”

TRAXIO Magazine: Wat zijn uw prioriteiten voor uw mandaat van drie jaar?

Henri de Hemptinne: “Ik wil TRAXIO verder professionaliseren door de kennisdeling tussen de afdelingen te optimaliseren. De fysieke hergroepering van de drie Mobia-federaties onder hetzelfde dak in Diegem in 2026 is een belangrijke kans om synergieën te creëren om de private mobiliteit beter te verdedigen. Het is essentieel om op politiek niveau onze eenheid te tonen. Voorheen raadpleegde de politieke wereld ons afzonderlijk en hoorde men verschillende kanten van de zaak, wat de besluitvorming vaak verlamde. De hervorming van de technische keuring is ook een prioritaire kwestie die grondig werk vereist na de recente ministeriële wijzigingen. Voor mij is effectief lobbyen gebaseerd op een vertrouwensrelatie met de overheid, die gezamenlijke beslissingen op basis van onze expertise mogelijk maakt. Dit vertrouwen wordt in de loop van de tijd opgebouwd door middel van een constante en constructieve dialoog.”

De toekomst van de sector

TRAXIO Magazine: Hoe ziet u de automobielsector zich de komende jaren ontwikkelen?

Henri de Hemptinne: “Helaas zal het aantal garages waarschijnlijk blijven dalen. Auto’s worden rijdende computers die hooggekwalificeerd personeel vereisen, maar onderhoud wordt steeds zeldzamer, vooral bij elektrische voertuigen, waar de meeste handelingen worden uitgevoerd via updates op afstand. De langere levensduur van auto’s zal een impact hebben op de verkoop, en autodelen zou zich moeten ontwikkelen in steden, waar auto’s steeds vaker uit stedelijke centra worden geweerd. Toch denk ik dat veel automobilisten gehecht zullen blijven aan het bezit van een eigen auto, die wordt gezien als een tweede huis, een toevluchtsoord na het werk, geconfigureerd volgens hun smaak en behoeften. Deze verandering in de sector betekent dat onze leden zich voortdurend zullen moeten aanpassen, zowel wat hun vaardigheden als hun bedrijfsmodel betreft.”

TRAXIO Magazine: Is de bekendheid van TRAXIO belangrijk voor u?

Henri de Hemptinne: “Het belangrijkste is dat onze federatie wordt gerespecteerd en erkend als een belangrijke speler op het gebied van mobiliteit. Onze woordvoerder, Filip Rylant, doet uitstekend werk om de naam en de standpunten van TRAXIO over te brengen aan de media. We moeten dit communicatiewerk voortzetten en intensiveren, zowel in de traditionele media als op sociale netwerken, zodat onze acties en expertise beter bekend en erkend worden. Deze zichtbaarheid is cruciaal om onze legitimiteit te vestigen en onze invloed te versterken in de debatten over de mobiliteit van morgen.”


“Het is essentieel dat er een vertrouwensrelatie wordt opgebouwd met de verschillende gezagsniveaus. Dit zorgt ervoor dat beslissingen systematisch in volledig overleg worden genomen, rekening houdend met onze positie en steunend op onze knowhow.”

 

Wie is Henri de Hemptinne?

  • Burgerlijke staat: Geboren op 26 april 1958 in Gent
  • Opleiding:
    • Studeerde aan het Sint-Barbaracollege in Gent
    • Economie in Gent
  • Carrièreverleden:
    • Sinds 1984 bij CIAC, meerderheidsaandeelhouder sinds de jaren ‘90:
      • Autodealers
      • Ford, Toyota en Lexus in Gent
      • Ford in Deinze
      • Toyota in Aalst
      • Leasemaatschappij (2.500 voertuigen)
      • Twee multimerkherstelbedrijven in Gent en Aalst
  • Persoonlijk leven:
    • Sportman: voormalig hockeyer, nu padelspeler
    • Gepassioneerd door jacht en oldtimers
    • Fervent reiziger
    • Vader van drie zonen, allen betrokken bij het familiebedrijf

Foto: Jerry De Brie
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy